TV sinyal yok sorunu en sık kış aylarında karşımıza çıkıyor. Bunun temel sebebi, çanak antenin karla kaplanması veya aşırı rüzgarlı havalarda çanakta oynamalar yaşanması.
Vestel veya Samsung televizyonlarda “Sinyal Yok” hatasıyla karşılaşıldığında, sorunun çözümü genellikle benzer adımları içerir. Bu tarz sorunları gidermek için aşağıdaki adımları takip etmeniz yeterli olacak. Ancak, belirli bir televizyon modeli veya bağlantı tipi için spesifik çözümler de gerekebiliyor.
Televizyonda sinyal yok şeklinde bir durumla karşılaşıldığında, ilk akla gelen çanak antenin yönünün değişmesi oluyor. Fakat kesin çözüm alınan uyarılara göre değişiyor. Anlamamız gereken önce sinyal sorununa sebep olan etkenleri bulmamız. Mesela, kış ayında böyle bir şeyin çıkması akıllara belli başlı olası sebepleri getirir. Örnek çanak antenin karla kaplı olması.
Sinyal Yok Ne Demek?
Sinyal yok, uydu cihazı ile uydu arasında bağlantının yapılamadığını belirten bir uyarı metnidir. Uydu ile bağlantının koptuğunu anlatmak için kullanılan bir terimdir. Zaman zaman kanal bazlı durumlarda da yine bu uyarı çıkabiliyor. Böyle durumlar, çanak, kablo ve yayın kaynaklı durumlarla karşımıza çıkmakta.
İki tür sinyal ölçümü uygulanır; birincisi kablonun bağlantısını göstermeye yarayan gösterge, diğeri ise çanak antenle olan sinyalin seviyesini göstermekte olan sinyal seviyesi. İlgili alanlara bakarak bir fikir edinebilirsiniz. Bu arıza genelde çanak veya kablo kaynaklı olabiliyor. Tabi TV veya alıcı ayarları oynanmadıysa kontrol edeceğiniz belli başlı alanlar bulunuyor.
Sinyal yok Smart TV’ de alıyorsanız, aşağıdakileri okumadan ve analiz etmeden işlem yapmamanız önerilir. Eğer yapamayacağınızı düşünüyorsanız veya yapamadıysanız, uydu alıcınızı bir servise götürerek kısa sürede sorunun ortadan kalktığını görebilirsiniz.
Tüm dahili uydu alıcı olan televizyonlarda bu tarz sıkıntıların temel nedenleri aynıdır. Eski uydu cihazlarda TKGS özelliği olmadığından genelde otomatik kanal aramalarında sorun yaşanmakta. Bundan dolayı Türksat 4A frekans değerlini yazarak otomatik kanal araması başlatılır. Televizyonda yer almayan kanallar içinde kanalların frekans değerleri girilerek arama yapılır.
- Sinyal yok uyarısı alan Türksat kullanıcılarının destek alacakları numara 8508044444
- Digitürk kullananlar 2124737373
- İşlemler hakkında videoya bakmak isteyenler için youtube.com/embed/YPEiazW5g-M
- IP TV kullanıcıların hizmet aldığı yerle görüşmelerinde fayda olacaktır. İnternet hızındaki varsayım sorunsuz izlemek için bildirilen bit değişken olacaktır. Çoklu internet kullanımına sahip evlerde kesinlikle yetersiz kalacaktır.
Televizyonda Sinyal Yok İçin İlk Kontroller
İlk yapacaklarınız kontrol amaçlıdır ve kesinlikle dikkat etmeniz gereken yerler olacak. Hassas alanlarda dikkatli olmazsanız büyük ihtimal yayınları daha kötü bir hale sokacaksınız.
1. Kablo ve Bağlantıları Kontrol Edin:
- Anten kablonuzu ve diğer giriş kablolarını kesinlikle kontrol etmelisiniz.
- Kabloların doğru bir şekilde takılıp takılmadığını, prizin düzgün çalıştığını ve genelde herhangi bir hasarın olup olmadığını kontrol edin. Kabloların gevşemiş veya kopmuş olması bu uyarının çıkmasına neden olacak. Bunun içinde kablo sinyal seviyesini incelemeniz yararlı olacak.
- Giriş kablolarının düzgün bir şekilde takılı olduğundan ve herhangi bir kısa devre olmadığından emin olun.
2. Anten Konumunu Ayarlayın:
- Televizyonun çanak anten ayarlarının kontrol edilmesi ve doğru konuma yönlendirildiğinden emin olmalısınız.
- Çanak antenini bir pencere veya dışarıya bakan açık alana yerleştirmek sinyal alımını güçlendirecektir. Antenin hemen önünde bir şeylerin olmamasına özen gösterin.
- Varsa farklı cihazlarda kontrol edin. Eğer diğer cihazlarda da benzer bir sinyal yaşanıyorsa, sorun büyük olasılıkla anten veya yayın kısmından alakalıdır.
4. Kanal Taraması Yapın:
- Televizyondan güncel kanal araması yaparak mevcut kanallarda değişen var mı diye kontrol edin.
- Yeni kanalları bulmak ve sinyali iyileştirmek için TKGS, otomatik kanal arama veya manuel kanal ekleme seçeneklerini ayrı ayrı kullanın.
5. Sinyal Yayınını Kontrol Edin:
- Yerel yayın veya kablolu yayın kullanıyorsanız, hizmet sağlayıcınızdan kaynaklanan bir sorun olup olmadığını araştırın.
- Hava koşullarından veya ilgili yayından kaynaklı geçici problemlerin araştırılmasından sonra genel adımları uygulayın.
6. Fabrika Ayarlarına Döndürmek:
- Televizyonu veya uydu alıcısını fabrika ayarlarına döndürerek genel ayarları baştan yapmayı deneyin. Özellikle TKGS özelliğine sahip olan cihazlarda bu işlem çok basittir.
7. Yazılım Güncellemelerini Kontrol Edin:
- Televizyonda yazılım kontrolü için güncellemeler ekranına göz atın. Yazılım sorunu yaşıyorsanız, sizin durumunuzda başkaları var mı yorumlara göz atın.
- Güncellemeler genelde, performans sorunlarına yönelik çözüm sunsa da, bazen tam tersi bir duruma dönüşebiliyor. Sorunsuz çalışan sistemin sorunlu hale gelmesine neden olduğu durumlarda var.
Sinyal Yok Nasıl Çözülür Adım Adım Yapılacaklar
Televizyonlarda veya uydu alıcılarında sinyal uyarısı aldıysanız, bu sorunun nedenini anlamak sorunu gidermenin en iyi çözüm yöntemidir.
Sinyal yok sorunu daha çok aşırı rüzgarlı veya karlı havalarda ortaya çıkmakta. Bu durum, uydu sinyalinde kalite düşüşlerine sebep olur. Beklenmeyen hava koşullarında sinyal kayıpları sık sık görülür.
Uydu alıcının veya televizyonunuzun fişini çıkarın ve bekletip takın. Bazen bu basit adım, oluşan sinyal sorununu ve diğer sorunlara çözüm sağlamakta.
Sinyal Yok Çözüm Adımları:
1. Sinyal kalitesinin ve seviyesinin kontrolünü yapmadan boşa uğraşmayınız. İki çekim seviyesiyle karşılaşırsanız biri kablo ve diğeri ise çanağın uydu sinyalidir.
- Kablolarda oluşan yıpranma ve kabloda eklerin olması sinyal seviyesinin düşmesine neden olur. Aynı zamanda kısa devre ve açık alanlarda özellikle kar ve yağmurun temas etmesine neden olabiliyor.
- Birde kablo uzunluğunun çok olmasından dolayı yine sinyal yok ya da sinyal seviyesinde düşüşler görülebilir.
- Uydu çekiminin zayıf olması, LNB yönü, LNB kalitesi, çanak kalitesi ve yönüyle alakalı.
2. Duvardaki giriş ve kabloyu inceleyin.
- Kablo içerisinde iki uç var ve bunlar birbirine değmemesine dikkat edin. Kablonun takılı olduğu parçada da kısa devreye neden olacak etkenler olmaması gerekiyor. Bu durum aynı zamanda uydu cihazının adaptöründe bozulmalara neden olur. Bazen de uydu alıcı arızalanır. Bunla bizzat bir kaç kez karşılaştık.
3. LNB, kablo ve çanak faktörü.
- Kablo veya kabloları detaylı inceleyin.
- LNB yönüyle oynayarak test edin. Genelde kablo girişi aşağı yönde veya hafif sol’ a doğru olur.
- Çanak düzgün şekilde montajı yapılmış olması ve hareket etmeyen bir alanda olması gerekiyor.
- Kullanılan parçalarda kalite çok önemli.
4. Sinyal yok hatasında yağmur ve kar faktörü.
- Çanak üstü kar ile kaplı olması gibi bir durumda kesinlikle çekim sorunu yaşarsınız.
- Aşırı yağmurlu havalarda kablo girişlerinde ve kabloda açıklık varsa sıkıntı yaşanacaktır.
- Her iki durumda da LNB zarar görme olasılığı var. Bunun için kablonun girişleri iyi izolasyon yapılması gerekiyor.
5. Harici bir uydu cihazıyla ve sizinkinde başka bir yerde denenmesi.
- Komşunuzdan veya arkadaşınızdan ödünç alıp deneyiniz.
- Öneri sizinki de harici ise çanak olan bir yerde deneyin.
- Sıfırlayarak başka yerde kurulumunu da yapabilirsiniz.
6. Ayarlar kurcalanması durumunda yapacaklarınız.
- Ekli uyduyu kontrol ediniz.
- Bazı kanallarda problem çıkıyor mu diye bakın.
- Duruma göre fabrika ayarına döndürün. Sonrasında TV’ de TKGS özelliği varsa bunla işlem yapınız.
- Manuel frekans’ la test edin. https://teknolojihaberleri.tr
Sinyal Yok Hatası İçin Çanak Tarafında Kontrol Edilecekler
- Sinyalin gücünün seviyesi (kablo) ve sinyal kalitesi seviyesi (uydu) kontrol edin.
- Kablolara bakınız. Ekler varsa açıp yeniden bağlayınız. Çanaktan TV’ ye kadar tüm kısımlar kontrol edilsin. Girişler dahi belki kısa devreye neden oluyor.
- Çanak ve LNB kontrolünü yapınız.
- Çanak ve TV fişini çekip bekleterek takın.
- Cihaz harici ise başka bir yerde alıcıyı test edin.
- Kontrollerden sonra fabrika ayarına döndürmek gerekecektir.
- Çanakta hafif bir oynamalarda sinyal kalitesi etkilenecektir.
Sonra hangisinde sorun varsa ona bakınız. Her ikisinde sıkıntı görülüyorsa kablolardaki ekleri inceleyin. LNB’ ye bağlantı var mı test edin. Ölçüm cihazı yoksa kablo uçlarına pil bağlayarak test edebilirsiniz. Sinyal yok sorununa yönelik eldeki imkanlarla yapılacak en iyi test adımlarıdır.
TKGS İlk Kurulum Yapma Önerisi
TV’ den uydu ayarlarının yer aldığı alana girin ve kablo ile çanağın çekim seviyelerinin yer aldığı göstergeye bakın. Nereden bakılır diye arayanlar için, kanal arama veya uydu kurulumu ayarlarından bakılmakta. Yan yana veya alt alta çizgi şekilde seviyelerdir. Bizim yazılarımızda yer alan marka genelde Philips oluyor. LG gibi farklı markaların menüleri değişken olduğundan dolayı biraz kurcalamak gerekecektir.
4K TKGS (Otomatik güncelleme sistemidir) destekli uydu alıcı tercih ederseniz, otomatik kanalların kendiliğinden anında yer aldığını görürsünüz. Bu durum televizyonlarda genelde yakın zamanda çıkan modellerde görülmekte. Özellik gerçekten çok kullanışlı ve yararlı olduğunu belirtelim. Hiç uğraşmadan tüm kanalların yer aldığını görüyorsunuz.
TV önerisi isteyenler içinde çoğunlukla ilgili modelleri kullananların yorumlarına bakılmasını önermekteyiz. Eskiden Beko / Arçelik en çok tercih edilen marka olma özelliğini uzun dönemler sürdürdü. Sonrasında Grundig’ de şirket bünyesine ekledi. Ama bu alanda teknolojide geç kalındı hem de artık her türlü markanın ürünleri tercih ediliyor hale geldi.
Bakmanızda Fayda Olacağını Düşündüğümüz Ek Öneriler
Sinyal yok ya da kanal yok ise, göz atmanızda faydası olacağını düşündüğümüz öneriler şöyle:
1- Ekranda kanal yok hatası alıyorsanız, cihazınızı kapatıp açın veya fişini çıkarıp takın. Öneri, uydu cihazının ve televizyonun fişini çıkarıp 10 saniye kadar bekletip takmanız.
2- Farklı bir uydu alıcı varsa onla deneyiniz veya mevcuttakini başka çanak antende deneyiniz. (Servislerde veya komşunuzda deneyebilirsiniz)
3- Çanak anteni, LNB ve kabloları kontrol ediniz. Kablolarda temassızlık olabilir. Veya kablo içerisinde bulunan iki uçlu kablo bir birine temas ediyor olabilir.
4- Diseqc kullanıyorsanız, cihazdaki kabloları ve uçlarını kontrol edin. Aynı zamanda Diseqc ayarlarına da bir göz atın.
5- Çift çanak kullanıyorsanız diğer uydu da sıkıntı olup olmadığını kontrol ediniz.
6- Uydu ayarlarını kontrol ediniz. Uydu frekansı kaldırma durumları ve farklı bir uydu seçildiği zamanlarda oluyor.
7- Tekrar Turksat 4A uydu kurulumunu tekrar yapınız. Eğer sorun çıkıyorsa fabrika ayarlarına döndürün.
Not: Kurulumu tekrar yaptığınızda eğer tüm kanallar yok ya da sinyal yok ise, öneri olarak tüm kanalları silip sonra uydu kurulumunu yapınız. Birde Seg ve Axen TV birbirine benzer menülerden oluşmakta.
Smart TV için Kanal Ayarlarının Yapılması
Samsung TV sinyal yok veya zayıf şeklinde problem yaşayanların örnek model üzerinden gideceği yolu açıklamak istedik. Tabi test adına harici cihazla çanak antenin denenmesini her zaman öneriyoruz. Kabloların uçları da bu kontrol arasında yeri var.
Menü alanında girdiğinizde sırasıyla “Uydu veya Kurulum” sonrasında “Uydu Kanal Taraması” veya “Araması” olarak devam ediyoruz. “Network / Şebeke Taraması” bölümü “Açık” olacak. Tarama tipi şifresiz / hepsi olarak seçilecek. Son adımda “Transponder” üzerine gelip “OK” butonuna basmanız gerekiyor.
Otomatik olarak arama yapılması için frekans değerleri:
- Frekansı 11844 MHz / Polarizasyon Dikey (Vertical) / Sembol oranı 2222 / FEC 3/4.
- Birde yukarıdaki olmadı ise 12034 V 27500 deneyiniz. Genelde TV’ ler de bu değer kurulumu sağlıyor.
- 12380 V Sembol 27500
- 12423 H S. 30000
Şeklinde birden fazla kurulum frekansları yer alıyor. Bunları ayrı ayrı deneyim uygun olanla işlem yapabilirsiniz.
Resimli anlatımın örnek olarak verildiğini vurgulayalım. Değişken ayar yapıları ile karşılaşabilirsiniz. Alternatif frekans bilgilerinin kesin denenmesinden yanayız. Örnek biz eski bir modelde denediğimizde standart olanın dışındaki kanaların bulunmasını sağladı.
Uydu üzerinden otomatik kanal aramada eksik kanallar varsa, örnek görselde gördüğünüz gibi kanalları teker teker televizyona eklemeniz için frekans bilgileri kullanılmakta. Turksat’ ın web sitesinden bu listeye ulaşacaksınız.
Next ve Sunny sinyal yok ya da kanal yok yazısı çıktığında birbirine benzer menüler üzerinden elle kanal ekleyerek test edin.
Uyarı: İçerikte, sinyal yok çözümüne yönelik parça parça adımlara yer verdik. Bir şeyler yapmadan önce, daha büyük sorunlara sebep olacak işlere kalkışmayın.
Uyduda sinyal yok hatasına yönelik geniş çapta hazırladığımız makalemiz umarız işinizi çözmüştür.
Sıradaki: Televizyonda bazı kanallar çekmiyor
Yine rüzgar yine sinyal yok hatası çanak anteni düzgün bir yere koyulmadı
Bu önerilerin bir kısmı teknik bilgi gerektirir siz en iyisi kolay seçeneklerden başlayın 😁
Kar rüzgar çanak antenin düşmanı
Burada ya duvardaki priz ya ya da içerisindeki kablo kaynaklı olacağınız düşünüyoruz. Aynı zamanda evin hattını da incelemek gerekiyor.
Evin bir odasındaki televizyonda bu sorun diğer odasında herhangi bir sorun yok
Hele şükür yaz geldi de şimdilik sorun yaşamıyoruz.
Merkezi sistemli bir evde oturuyorsanız sistemin kontrolü, çanak kontrolü ve kablo. Bu durum sadece kış aylarında ortaya çıkıyorsa, çanak kontrolü gerekiyor.
Bir kaç önemli kanalda sinyal zayıf veya yok yazıyor bu bazen nadir çıkıyor.
Kış geldi sinyal yok hoşgeldi bakalım kar yağışı mı yoksa rüzgar mı etkileyecek
Sinyal sorunu zaman zaman çanak anten kaynaklı olurken bazen de kablo ve ayarlarla alakalı olabiliyor ancak çoğunlukla kış aylarında çanak oynamasına veya kar kaplamasına bağlı ortaya çıkmakta